Konsten att inte kunna laga mat.

Det finns många i min bekantskapskrets som säger sig inte kunna laga mat. Varje gång jag hör någon säga det blir jag mörk i blicken och hoppas att ingen skall nämna mina kunskaper. Men allt som oftast finns det någon som gladeligen påpekar att "haha, du kan inte vara sämre än Elin". Och ja, det kanske är berättigat. Fler än en gång har jag bjudit på svartbrända köttbullar och brända/okokta/överkokta makaroner. Man kan bränna pasta. Det går faktiskt. Tro mig.

På sommaren är jag ensam i stort sett. Mina föräldrar tillbringar all tid vid havet och min bror är i sin stad. Kvar är jag, utan någon som helst garanti om att det kommer stå mat på bordet de nästkommande veckorna. Missuppfatta mig rätt, min mor ser mer än väl till att det finns mat. Men varje år är det samma visa, hon kommer hem och finner falukorven i kylskåpet. Fast den har bytt färg från grisrosa till grön och luden.

Idag var jag hungrig. Jag tänkte äta kex. Upptäckte att marmeladen var slut. Ställde in kexen igen. Kommer på att det finns köttbullar i frysen och efter mitt USA-besök bunkrade jag som vanligt upp med Mac n' Cheese- extreme cheese. Men nu slår det mig, jag skall byta tillvägagångssätt med köttbullarna. Jag brukar steka dem i en vanlig stekpanna med smör, men idag gjorde jag dem i micron. Och! dam-didam! Det fungerade! Mina förut så svarta och krispiga köttbullar var nu gyllenbruna och saftiga. Och inte alls lika goda. Köttbullar skall ha det där lilla sotlagret som höjer smaken, det ska krasa mellan tänderna sådär gott så man undrar om det är grus i stekpannan. Idag var det inte det, och för en gångs skull var jag riktigt missnöjd med mina köttbullar.

Men makaronerna var goda och väldigt amerikanska. Och det är ju bra.

Förövrigt har jag haft en romantisk dejt med Johanna ikväll. Vi dinglade med fötterna i vattnet, åt jordgubbar och doppade dem i choklad. Vi har smidit planer om Norge och jag bör läsa på om Nils Ferlin och alla kända gamla poeter. Tur att jag precis har köpt "Subway poetry" och "Worst poems". Nu ska vi bara fylla 20 och köpa rödvin sedan är vi kulturella. Vi hann även med en kort photosession i motljus, sen blev hon kissnödig och då begav vi oss hem. Nu skall jag ta reda på vad hon vill ha för flingor imorgon bitti när hon vaknar, sen är we good to go.

Dagens låt: The White Stripes- Seven Nation Army

I'm gonna fight 'em off
A seven nation army couldn't hold me back
They're gonna rip it off
Taking their time right behind my back

And I'm talking to myself at night
Because I can't forget
Back and forth through my mind
Behind a cigarette
And the message coming from my eyes
Says leave it alone


//Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback