Värmland is not the schizznizzle.

Helgen har tillbringats i vår bil. Mor och jag roadtrippade upp till Dalarna och hennes hembygd. Upp gick allt prima, fint väder, och dis som täckte ängar och vägar gör nätterna värda guld. Väl uppe gick allt prima. Morgondopp i poolen och en kusin som bakat fransk chokladkaka i brist på aktivitet piggar upp. Siljan runt och jag är en tekopp rikare och har hittat himmelriket. En man som blev så glad över min musiksmak att han gav bort en skiva till mig som jag "bara måste lyssna på". En gratis visp fick jag med med mig hem och allt var bra.

Sedan kom gårdagen. Dags för hemfärd och mor ville åka genom Värmland för att hälsa på Siga. Sagt och gjort, Vämland it is. Never again. Dåligt vägskyltat. Dåligt potatismos. Dåliga vägar. Inga vackra hus med glasverandor. Många sjöar (som till Värmlands försvar får räknas till dess enda plus) men knappt några hus runt dem. Illaluktande caféer och elaka getingar. Men det värsta av allt, det finns bara dass. Utedass, i en stad. I'm all in för ekologi och klimat/miljösmart men borde inte Ica ha en kundtoalett? Nej. I Värmland finns det utedass. "Dä ä bare å köre till huse mä den blå dörr'n"
En hemresa som borde tagit runt 4 timmar tog 12. Nu förstår jag Fucking Åmål-tjejens frustration. Fast det var Dalsland, inte Värmland.

Jag tror jag flyttar till Norge i veckan. Tror. Eftersom jag levt livet norröver de senaste dagarna har jag inte riktigt förstått när det är vi flyttar. Det kan vara imorgon, det kan vara i helgen. Men det blir nog bra. Nu har jag ny musik och jag ska snart köpa nya hörlurar så jag kan stänga ute allt oljud om det behövs.

Dessutom har jag en ny karta till min, Idas och Johannas nästa Roadtrip. Nästa år skall vi till Treriksröset och norrut finns det tonvis med loppisar. Skitbra. Men vi kan inte åka över Värmland upp. För där finns det orter som de inte skrivit ut på kartan.

Dagens låt: Brandi Carlile- Follow

Follow, your heart and see where it might take you
Don't let the world outside there break you
They know not who you are inside
They have never felt your hell
Don't ever let them crack

//Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback